Jednou z největších příčin současného kritizovaného stavu politické situace v ČR jsou dotace státu politickým stranám, tzv. příspěvky na činnost podle výsledku voleb. Tato státní dotace, která je 2,5x větší než např. ve Francii, zvýhodňuje současné parlamentní strany a deformuje soutěžní prostředí politických stran.
Politické volby by měly oslovovat voliče formou myšlenek či osobností, ovšem v současné době jsme spíše svědky jejich degradace na marketingovou kampaň. Míru jejího rozsahu ukazuje následný graf nákladů politických stran během kampaně pro volby do poslanecké sněmovny v roce 2010. Tento graf také porovnává přiznané náklady politických stran a odhad agentury Kentar Media, který odpovídal i jiným komentářům, jež obecně popisovaly tuto historicky nejdražší předvolební kampaň za střet především ČSSD a ODS, kdy kampaň ČSSD byla přesto přibližně dvojnásobná oproti ODS a kdy se na třetím místě za nimi umístily Věci Veřejné.
Kromě stamilionového řádu rozpočtů u ČSSD, ODS a Věcí Veřejných je zajímavý především rozdíl odhadovaných a přiznaných nákladů u ČSSD, ale řešení této skutečnosti není cílem článku. Cílem článku je poukázat na to, že vlivem nesoutěžního prostředí, které je v tomto případě podporováno dotacemi politických stran, obecně vznikají charakteristické jevy jako monopoly, kartely, tajné dohody či zmanipulované veřejné soutěže. Vyhledávání zisku (tzv. profit-seeking) je nahrazeno vyhledáváním renty (tzv. rent-seeking) a výsledkem je poté korupční forma kapitalismu, jež podkopává svobodný (soutěžní) trh. Velikost této dotace či příspěvku se pohybuje přibližně od 177 do 1 013 milionů Kč za rok. Celkem vyplacené příspěvky od roku 1996 ukazuje následující graf.
Tato státní dotace, ale také na druhou stranu ukazuje míru zodpovědnosti za současnou politicko-ekonomickou situaci v ČR. Od roku 1996 do 2010 bylo celkem stranám poskytnuto na činnost 8,3 miliard Kč, z nichž 84% získávají jen 4 strany ODS (2,7 miliard Kč), ČSSD (2,3 miliard Kč), KSČM (1,25 miliard Kč) a KDU-ČSL (0,85 miliard Kč).
Comments